2.5.1. Programari

• Snap!. Aquest és el llenguatge de programació que hem proposat d’eina central al Quadern de programació i interacció. La resta són altres llenguatges que podeu trobar interessants. Alguns són molt generals i d’altres estan pensats per a àrees de treball específiques.
  • MIT App Inventor. És un entorn de programació visual i intuïtiu que permet a tothom, fins i tot als nens i nenes, construir aplicacions completament funcionals per a telèfons intel·ligents i tauletes. El projecte MIT App Inventor pretén democratitzar el desenvolupament de programari donant la possibilitat a totes les persones de passar de consumir tecnologia a crear-ne.
  • Processing. Si voleu anar una mica més enllà d’Snap! en les arts visuals, Processing pot ser una molt bona opció. Es tracta d’un programari flexible i un llenguatge per a aprendre a programar en el context de les arts visuals. Des del 2001, Processing ha promogut l’alfabetització en programació dins de les arts visuals i l’alfabetització visual dins del món tecnològic. Hi ha desenes de milers d’estudiants, artistes, dissenyadors, investigadors i aficionats que utilitzen Processing per a l’aprenentatge i el prototipat.
  • P5js. És una llibreria JavaScript que comparteix l’objectiu original de Processing: fer la programació accessible per a artistes, dissenyadors, educadors i principiants. Però p5.js ho reinterpreta pensant en la web actual. Fent servir la metàfora d’un quadern d’esbossos, p5.js té un conjunt complet de funcions de dibuix, i també de vídeo i so.
  • openFrameworks. Es tracta d’un conjunt d’eines C++ de codi obert, dissenyades per a ajudar el procés creatiu, proporcionant un marc senzill i intuïtiu d’experimentació. En aquest cas, cal conèixer C++, que és un dels llenguatges de programació professionals més utilitzat.
  • Max/MSP. Max, també conegut com Max/MSP/Jitter, és un llenguatge de programació visual per a música i multimèdia desenvolupat i mantingut per la companyia de programari basada en San Francisco Cycling ’74.
  • Pure Data. És un llenguatge de programació gràfica desenvolupat per Miller Puckette durant els anys noranta per a la creació de música computeritzada interactiva i obres multimèdia. És un projecte de codi obert i té una gran base de desenvolupadors treballant en noves extensions del programa.
  • vvvv. És un conjunt d’eines de propòsit general amb un enfocament especial en la síntesi de vídeo en temps real i la programació de grans entorns multimèdia amb interfícies físiques, gràfics en moviment en temps real, àudio i vídeo. vvvv utilitza un enfocament de flux de dades i una interfície de programació visual.
  • Scratch. En aquest cas les similituds amb Snap! són molt grans, ja que, de fet, Snap! nasqué com una reimplementació d’Scratch. En el cas d’Scratch, però, s’ha mantingut un enfocament d’entorn de programació per a infants. Tot i això, és un llenguatge molt potent i que pot ser ideal per a prototipar ràpidament o fins i tot per a implementar projectes a escala professional. Pot ser bo tant per a arts visuals com per a música, o per a fer interaccions amb el món físic.
  • Sonic Pi. És un entorn de programació en viu basat en Ruby, i dissenyat originàriament per donar suport tant a l’aprenentatge de la informàtica com a la música a les escoles.